FR | EN | NL

EERDERE EDITIES | 2003 | PEACH PIT


Photos

photo 1
1 :: 2 :: 3

 

Biography

Well, let's drop the question immediatly - yes, they chose their name after this restaurant in this stupid soap opera (Beverly Woods or something like that...). But let's talk about more important things.

Peach Pit is one of the first Croat bands to -brilliantly- emerge during the war there. Since then they have played with bands like Zeni Geva, Trans Am, Colossamite, Guapo... but also 'solo' concerts.

 

 

During this time their line-up changed several times (especially the bass) but the formation has been quite stable these last months. Bruno Motik, Mihal Bele, Franjo Glusac compose the string part (guitars of course!). Moreover Mihal and Franjo played for some time in Lunar, leaving their touch on some of the best songs of the band. Bruno Vidovic, drummer, played for Uzrujan (Earwing Records). A second drummer recently joined the band.

Peach Pit plays instrumental music. To this I will hear you say "Like many other bands." Yes, but not this way! The touch is terse and even if there are some really complex measures in the music, it remains quite accessible. The metallic guitars are like echoes from Don Caballero and Shellac but their melancolic side refers more to Labradford, Rodan, ... This is notably what can be heard on their last official release on Earwing Records, 'Suspicious Cargo'.

 

 

In their short-term projects, besides their exclusive concert at the Rhâââ Lovely, there's the release of a split-ep wtih Gone Bald, another Croat band, on Interstellar Records (which, by the way, distributes Quetzal in Croatia).

Anyway, we're here in front of one of the best European bands of the moment, a band with an excellent sound and equally excellent songs. And if you're asked what kind of music they play, just say: Kubrick trance rock. No more talk.

 

Discography

-) 'Jelacic vs. Hedervary', compilation, Kekere Aquarium.

 

-) 'Tricky Slaughter Operation', cdr, 1999, auto-produit.

 

-) 'Feathers Wood And Aluminium', compilation, Earwing Records et Anubis.

 

-) 'Suspicious Cargo', lp, 2001, Earwing Records.

Ce qu'en pense STNT :
Dernière production en date de ce trio croate dont le goût pour les musiques américaines n'a sans doute aucun égal ! En effet, ce trio aime cette sorte de post rock, aux accents bien plus 'rock' que 'post' d'ailleurs, n'en déplaise à cette rythmique 'downtempo' bien en jambe lorsqu'il s'agit de ponctuer ici ou là ces structures instrumentales complexes ! Ce disque est une particularité dans ce type de musique calme et instrumentale dans le sens où l'accent est non seulement à caractère rêvassant et mélancolique mais aussi empreint d'une certaine complexité rythmique notifiant ici où là quelques relants de groupes à batterie lourdes et rugissantes... pas commun dans le style non ? Et comme en plus la production a très bien senti l'affaire, autant vous dire que pour moi ce PEACH PIT vaut son pesant d'or dans le style ! En effet, l'enregistrement et le mixage de l'objet met bien en avant la batterie qui chapeaute avantageusement la formule mollassonne guitare - basse ! Au lieu de nager en eau calme et plate, le batteur apporte ici où là cette brise, cette vague, voir cette tempête provoquant par là même le dérapage de la machine, l'inquiétude du nageur et réussi à maintenir l'attention à chaque instant ! Vraiment particuliers dans le monde des musiques post machin chose ! A suivre.

Erwan - STNT.

Ce qu'en pense Tamizdat :
Ce premier album de Peach Pit est un explosion rock minimaliste, déchirante et 'live', précieuse et ... parfaite. Si vous pouvez imaginer Alger Hiss produit par Van Hecke (Violent Femmes), ça pourrait ressembler à ceci.

Tamizdat.

 

-) Astro-Kvacica, video, 2000.

 

-) radio101 : Van struje singles, 2000.

 

-) Vinko na krovu, movie soundtrack, 2001.

 

-) Le Chevalle Andalou, improvisation live, video, 2001.

 

 

Web

-) Peach Pit @ Earwing Records.
-) Earwing Records.